Mary Ellen Mark dokumentarista és portré fotográfusnak tartja magát. Az„Amerikai Photo” című újság olvasóinak szavazatai alapján minden idők legmeghatározóbb női fotográfusának tartják, aki több mint három évtizedes munkássága során talán a legismertebb képeket készítette el Amerikáról. Az Twins (Ikrek) című albumában 80 db 20x25 cm-es nagyságú, fekete-fehér képeiből adott közre egy elképesztően érdekes válogatást erről a szokatlan témáról. A könyv megvásárolható Angliából (vámmentesen) itt:
A szerző így vall az előzményekről: „Mindig is el voltam ragadtatva az ikrektől. A negyven éves fotográfusi pályám során, amikor csak alkalmam nyílott rá, készítettem képeket ikrekről, Lenyűgözőnek találtam, hogy két ember ilyen mértékben hasonlónak tűnik.”
Először 1998-ban utazott Twinsbourg-ba, az USA ikertalálkozóinak színhelyére. Így ír erről: „Szórakoztató vizuális tapasztalat volt, ugyanakkor nagyon különös és frusztráló érzés. Olyan érzésem volt, mint kettős látásom lenne és valahogy kívülállónak éreztem magam, mivel nem voltam iker. A repülőtéren, New York felé való hazautazásom során, arra gondoltam, milyen bizarr érzés, hogy nem ikrekkel vagyok körülvéve”.
A fotóművész az Iker-fesztiválra történő első utazása során, 1998-ban, még csak kereste a megfelelő formát a fotózáshoz. Végül, Polaroid 20x24-es kamerát használata mellett döntött, mivel így a pontos részleteket is be tudta mutatni - nemcsak azt, hogy az ikrek mennyire hasonlóak, hanem azokat a kicsiny különbségeket is, amelyek különbözővé teszik őket. Azonban szembe kellett nézni azzal a nehézséggel, hogy a kamera használatához szükséges fény és a mesterséges helyszín miatt az ikrek tudatában lesznek, hogy foto készül róluk.
A fotóművésznő saját maga finanszírozta az elképzelései alapján létrehozott projektet. Férje, Martin Bell tervezte a fotózás helyszínét és ő kezelte a világosító berendezést. 2001 augusztusában két lakókocsival és egy kamionnal indult útnak a 12 személyes stáb egy csomó felszereléssel és egy óriási Polaroid kamerával New Yorkból Ohió-ba, hogy különleges fotókat készítsenek a résztvevő ikrekről. A sátort, benne fotó-stúdióval, a fesztivál füves gyepén állították fel. Az elektromos társaság külön áramszolgáltatást biztosított részükre. (Ezzel szemben Benkő Imre. A magyar ikrekről készült Ikrek című fotóalbumának fotográfusa, egyedül, minden segítség nélkül, vonattal vagy busszal utazva saját költségén, több mint 25 évig, mindössze két kamerával fotózta az ikreket különböző helyszíneken.)
„A legnagyobb félelmem az volt, hogy esni fog az eső a fesztivál egész ideje alatt, ami kimos bennünket a sátorból és tönkreteszi az elektromos berendezést. Ezzel szemben nagy forróság volt, a sátorban csaknem elviselhetetlen hőség uralkodott a két óriási ventilátor ellenére. Teljesen leizzadtunk és egy csomó vizet ittunk.” – írta Mary az előszóban. 2002 augusztusában másodszor is megtették ezt a nagy utat, de már jobban felkészülve a nehézségekre. A legfontosabb feladat az volt, hogyan keressék meg azokat az ikreket, akikről az előző évben fotót készítettek. Az ikrek azonban nagyon együttműködőnek bizonyultak és a foto-stábot szinte az iker-családjuk részének tekintették.
Ezeket a nagyszerű és sokszor meglepő portrékat a Mary Ellen Mark, kísérő szöveggel jelentette meg. A leglényegesebb személyes adatokat (név, életkor, születésük közötti időkülönbség) tartalmazó információk a képek alatt találhatók. A fényképezés során a fotográfus asszonynak – elmondása szerint – nem volt ideje hosszabban elbeszélgetni az előtte álló személyekkel, annyira szűkös volt a rendelkezésre álló idő. De pár hónappal később telefonon felhívott minden egyes lefotózott ikerpárt (és hármast), akik a könyvben bemutatásra kerültek és néhány kérdést feltett nekik. A kötet végén ezekből az interjúkból készült összeállítás olvasható, amelynek segítségével jobban megérthető, mit jelent ikernek lenni.
Ezek a kiemelt párbeszédek rávilágítanak az ikrek mindennapi életének komplex és jellemző bonyolultságára, amelyben a testvér kapcsolatok és rivalizálások egyedülálló mélységekkel szövődnek át. Egyes képek néha komikus hatásúak, meghökkentőek, mások szívbe markolóak, pl. amikor a túlélő idős férfi fájdalmát érzékelteti, aki az ikertestvére helyett már csak a fotóját tudja mutatni. A legtöbb azonban azt a rendkívüli kötődést érzékelteti, amely csakis ikertestvérekre jellemző.
A könyv megvásárolható Angliából (vámmentesen) itt: