Az ikrek – mint az emberi megkettőződés csodálatos példái – ősidők óta gyakori témái a különböző mítoszoknak és legendáknak. A Romulus és Remus által alapított Róma csak egy a sok példa közül, ami ennek kapcsán eszünkbe jut. Az egypetéjű ikrek hasonlósága még a mai modern világban is elbűvöli az embereket. Hiszen még a születéskor elválasztott és külön nevelt ikreknek is gyakran kísértetiesen hasonló ízlésük, szokásaik és életútjuk lehet. Az azonos gének pontos másolataival rendelkezve megkérdőjelezik fogalmainkat az ember egyedi és megismételhetetlen voltáról, az identitásról. A könyv megvásárolható Angliából (vámmentesen) itt:
Az emberek többsége, különösen, ahol nincsenek ikrek a családban, nem képes megkülönböztetni az egypetéjűeket egymástól, még akkor se, ha gyakran találkoznak és közel állnak hozzájuk (barátok, osztálytársak, munkatársak, stb.). Azt mondják, valójában tudják, hogy az ikrek eltérő tulajdonságokkal rendelkeznek, de a legtöbbjük számára parányiak azok a megkülönböztető jelek ahhoz, hogy a mindennapokban ténylegesen észrevegyék.
Martin Schoeller fotográfus régóta lelkesedik az ikrekért, és ezeknek a „természetes klónoknak” az arcát állítva „premier plan”-ba teszi érzékletessé a hasonlóságokat és különbségeket. Az „Identical” című könyve legnagyobb erénye, hogy a kinagyított képekkel egy szokatlanul közeli pillantást tesz lehetővé számunkra, ami a való életben túlságosan is bizalmas lenne. A fotók valóban ámulatba ejtőek. A szemünk elképedve nézi ezeket a „megkettőzött embereket”, akik egyetlen megtermékenyített petesejt tökéletes osztódása során jöttek létre, így saját maguk tükörképei. Amikor a közelség révén hosszas keresés után képesek vagyunk felfedezni a megkülönböztető ismertetőjegyeket, a felfedezés szinte mellbevágó, nyilvánvalóvá válnak azok a kisfokú eltérések, amelyek az ugyanabban a méhben fejlődő magzatok helyzeti előnyeiből vagy hátrányaiból és az eltérő személyiségjegyekből adódnak.
Néhányan talán kissé meghökkentőnek és ijesztőnek találják az extrém közelről fényképezett, előre néző, mosolytalan, érzéketlennek tűnő arcokat az ikrekről (hármasról, négyesekről), amelynek révén szinte még a sejteket is látni az arc bőrén. Valóban, a fotográfus egyedi, mondhatjuk provokatív módon közelítette meg a témát. Ugyanakkor a közeli arcokon nem fedezhetők fel a szinte mindenkinél előforduló, nem túl előnyös, apró hibák, pl. szemölcsök, anyajegyek, pórusok, ráncok, stb. Ez a művészi könyv kerüli az ilyen részleteket, pedig talán gazdagította volna az emberi arc sokszínűségének megértését.
Ebben a mérföldkőnek tekinthető fotográfiai monográfiában a neves fotográfus 40 egypetéjű ikerpár jellegzetes portré stílusú, teljes oldalas, színes képét mutatja be, megörökítve mindazokat a finom különbségeket, amelyek vonásaikban és arckifejezésükben fellehetők. Számtalan hasonlóságot és látszólag apró – mégis jelentős – eltéréseket fedezhetünk fel. A figyelemreméltó gyűjteményben bemutatott képeket mélyrehatóan tanulmányozva eltűnődhetünk azon, hogy a megjelenés és identitás miképpen hat saját érzéseinkre.
Martin Schoeller Münchenben született 1968-ban. Németországban nőtt fel. 1993-96 között Annie Leibovitz asszisztenseként dolgozott, majd szabadúszó fotográfusként sok portrét készített az utca embereiről. 1999-től a The New Yorker fotográfusaként készít portrékat. Számos képét díjazták kitüntetéssel. Részt vett nemzetközi kiállításokon, Európában és az USA-ban többször volt önálló kiállítása. Washingtonban a National Portrait Galery-ben állandó kiállításon szerepelnek a képei. Jelenleg New Yorkban él.
A könyv megvásárolható Angliából (vámmentesen) itt: